Najkorzystniejszą – i jednocześnie najtańszą – ofertę na budowę komór tunelu KDP pod centrum Łodzi złożył Budimex. Inwestor, spółka CPK, czeka teraz na uprawomocnienie się tej decyzji. Jeśli dojdzie do podpisania umowy, oszczędności w stosunku do planowanego kosztorysu wyniosą 138 mln zł.
Jak pisaliśmy pod koniec sierpnia, w postępowaniu wpłynęło pięć ofert. Oprócz Budimeksu o zamówienie ubiegali się: Gulermak, konsorcjum PORR – Stump Franki, Keller Polska oraz Polbud Pomorze. Wszystkie propozycje zmieściły się w kosztorysie CPK (318,8 mln zł brutto za zamówienie podstawowe), jednak propozycja Budimeksu (180,7 mln zł brutto) okazała się najtańsza. 80% możliwych do uzyskania punktów przyznawano zaś właśnie za cenę (reszta zależała od kwalifikacji personelu).
Łódź Fabryczna: Opcja na wodociąg
Pierwsze zadanie będzie obejmowało budowę komory rozjazdowej przy stacji Łódź Fabryczna głównym łódzkim dworcu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą niezbędną do budowy i działania tunelu. Niedawno informowaliśmy o
zmianach w projekcie łódzkiego tunelu średnicowego (przeznaczonego dla kolei konwencjonalnej), mających ułatwić koordynację z budową opisywanego obiektu. Budowa ma trwać 397 dni (ok. 13 miesięcy).
CPK zastrzegł sobie prawo opcji: zamówienie przebudowy fragmentu wodociągu w pobliżu stacji Łódź Fabryczna, przy której tunel będzie rozpoczynał bieg (projekt i dokumentacja wykonawcza jest w zakresie zamówienia podstawowego). Jeśli zamawiający z niego skorzysta, wartość całego zamówienia wzrośnie o dodatkowe 339,2 tys. zł.
Łódź Retkinia: Czy nowy przystanek przetrwa?
Drugie zadanie to budowa komory rozjazdowej na drugim końcu tunelu, przy łódzkim osiedlu Retkinia i linii kolejowej 14. Również tu, wraz z samą komorą, ma powstać infrastruktura niezbędna dla tunelu, komory i linii. Budowa komory na Retkini ma zakończyć się w ciągu 337 dni od podpisania umowy, jednak już po 300 dniach powinna zostać przekazana wykonawcy drążenia tunelu. Wciąż nie wiadomo, czy inwestycja w KDP nie będzie wymagała
rozbiórki otwartego w 2021 r. przystanku kolejowego Łódź Retkinia. Jeśli tak się stanie, obiekt ma zostać otworzony w nieco zmienionej lokalizacji.
Obie komory, wraz z całym tunelem, mają gotowy projekt budowlany. Wykonawca będzie musiał opracować na jego podstawie projekt wykonawczy. Rozpoczęcie wiercenia tunelu tarczą TBM przewidziano na przyszły rok.